PlayWellMinds

Mental träning för unga

Dagens unga står inför många utmaningar som kan påverka deras psykiska välbefinnande. Som ett svar på detta har PlayWellMinds tillsammans med Prototyp utvecklat en app för att få ungdomar att träna mental styrka och lära sig hantera utmaningar − både inom idrott och i vardagen.


I korthet

  • En app för iOS och Android.
  • Ett program i sju steg för unga att arbeta på sin mentala styrka och självkännedom.

Tech stack

Flutter Firebase Rive

Globala hållbarhetsmål

Sustainable Development Goals Icon Goal 3

Projektvideo

Teamet

Viktor Lemon
Tech lead/utvecklare, Prototyp

Lucia Dabezies
Tech lead/utvecklare, Prototyp

Henrik Cronebäck
Grundare, PlayWellMinds

Daniel Felt
Produktdesign & UI, Great Scott

Bakgrund

Norsk bok blev startskottet

Som ung fotbollsspelare ville Henrik Cronebäck lära sig mer om mental utveckling och prestation. Han kom över boken Bäst när det gäller av den norske idrottspsykologen Willi Railo och blev tagen.

”Den boken har hjälp mig hela livet sedan dess. Jag ville överföra den känslan till mina egna 12-åriga barn som jag tränade i innebandy.”

Henrik Cronebäck uppdaterade sin kunskapsbank med andra böcker på liknande tema. Därefter skrev han ihop ett utvecklingsprogram i sju steg för innebandylaget med papper och penna.

Men han letade samtidigt efter en lösning som bättre kunde passa dagens unga idrottare. Under hösten 2023 började han inse att utbudet vad magert. Han fick helt enkelt ta tag i det själv.

”Jag var inspirerad av språkappen Duolingo och tänkte att jag kunde använda samma typ av gamification och positiva energi i en app för att engagera barn och unga” / Henrik Cronebäck.

Processen

Lekfullt och forskningsbaserat

Tillsammans med Prototyp sattes arbetet igång, och två oberoende psykologer togs in för att verifiera metodens bäring utifrån idrotts- och ungdomspsykologi.

Prototyps utvecklare valde att skriva appen i Flutter, som är ett plattformsöverskridande ramverk. Motiveringen bakom teknikvalet var att appen därmed kunde nå en publik på iOS och Android med samma kodbas, utan att nödvändigtvis kompromissa på känsla och prestanda.

Byrån GreatScott som tog fram produktdesign och UI. Appen innehåller element av gamification med belöningar, badges och engagerande animeringar, för att uppmuntra och motivera slutförandet av stegen i programmet. För animeringarna valde man att använda verktyget Rive.

Med eftertänksamma teknikval och fokus på utveckling av appens huvudfunktionalitet, hade teamet tre månader senare en MVP (minimum viable product) redo för användare att testa.

“Att bygga iterativt och leverera något som kan validera din idé tidigt är viktigt för oss. Det är en del av det vi gör här på Prototyp. Vi vill bygga rätt sak för ändamålet. Att löpande anpassa det vi bygger baserat på feedback är en naturlig del av vår process.” / Viktor Lemon, Tech Lead och utvecklare på Prototyp.

Resultatet

Stort behov av mental träning

Appen finns i dag tillgänglig på både Appstore och Google Play Store för nedladdning. Den integrerar PlayWellMinds sjustegsprogram i en interaktiv, digital upplevelse som gör det möjligt för ungdomar att delta i övningarna när som helst.

”Det finns ett stort behov av detta och vi märker att ungdomarna tycker det är roligt när de kan använda telefonen. Allting bygger på forskning och etablerade terapimetoder, och om man får in vanan att göra övningarna varje dag kan det bli riktigt kraftfullt.” / Henrik Cronebäck

Under våren 2024 initierades ett pilotprogram med sammanlagt 110 ungdomar för skolor samt verksamhet inom tennis, innebandy och fotboll. Sju föreläsningar kombinerades med appens övningar.

”Feedbacken var mycket positiv”, säger Henrik Cronebäck.

Mycket handlar om att på egen hand skatta sitt mående och de olika känslor som dyker upp kring skola, kompisar, sport och prestationer.

”Det är ett sätt att lära sig hantera tankar och känslor – om man känner sig besviken, stolt, ledsen, avvisad – vad som helst egentligen. Man får till exempel lista tre bra saker som hänt under dagen och ges tillfälle att reflektera hur man hanterade tuffa situationer.” / Henrik Cronebäck

Vyer i appen - PlayWellMinds - Prototyp Ett urval av skärmar i appen.

Nästa steg

Framtiden är global

Efter den lyckad piloten har appen nu 150 användare och Henric Cronebäck har börjat jobba på uppskalningsfasen med investerarsamtal, översättningar, partnerskap och försäljning.

”Tanken är att ta det här globalt.”

Han ser samarbetet med Prototyp som mycket värdefullt.

”Jag var en väldigt novis beställare. Därför krävdes det att jag hittade någon som tänkte på allt, förstod mina krav och önskemål – och kunde omvandla det i praktiken. Där har Prototyp verkligen träffat rätt.”

Utmaningen framåt blir att hitta rätt i spelifieringen och service design-biten, menar Henrik Cronebäck.

”Vi tittar mycket på hur vi kan skapa små överraskningar, belöningar och medaljer för det man gör i appen. Uppskalningen kommer också ge oss en hel del anonymiserad data som vi skulle kunna använda för att utveckla appen med ytterligare gamification-funktioner i framtiden. Målgruppen är tonåringar i dag, men tanken är att de i princip ska kunna fortsätta använda den här tjänsten under resten av livet.” / Henrik Cronebäck

Du kan läsa mer på PlayWellMinds hemsida.

Kom igång med Proof of Concept

Funderar du på ett nytt koncept och vill veta ifall det kommer att fungera? Vi hjälper dig.