PlayWellMinds

En app för att träna mental styrka

Idag står unga inför många utmaningar som kan påverka deras psykiska välbefinnande. Som ett svar på detta har PlayWellMinds utvecklat en app för ungdomar att träna mental styrka, parallellt med fysisk träning - både inom idrott såväl som i vardagen. Programmet, som är uppbyggt i sju steg, är till för att hjälpa ungdomar uppnå en förbättrad mental styrka och må bättre, oftare.


I korthet

  • En app för iOS och Android.
  • Ett program i sju steg för unga att arbeta på sin mentala styrka och självkännedom.

Tech stack

Flutter Firebase Rive

Globala hållbarhetsmål

Sustainable Development Goals Icon Goal 3

Bakgrund

PlayWellMinds erbjuder ett unikt program uppbyggt kring sju steg, med övningar baserade på empiriskt beprövade metoder. Dessa övningar hjälper användare att utveckla verktyg för mental styrka som förbättrar deras välmående och prestation, vilket gör att de kan må och prestera bättre oftare.

Vi samarbetade med PlayWellMinds för att göra träningsprogrammet till en lättillgänglig digital produkt genom att utveckla en app, med målet att testa den i en pilotstudie. Appen integrerar PlayWellMinds sjustegsprogram till en interaktiv, digital upplevelse som gör det möjligt för ungdomar att delta i övningarna, när som helst.

Teamet

Viktor Lemon
Tech lead/utvecklare, Prototyp

Lucia Dabezies
Tech lead/utvecklare, Prototyp

Henrik Cronebäck
Grundare, PlayWellMinds

Daniel Felt
Produktdesign & UI, Great Scott

En MVP på tre månader

Med siktet inställt på initial pilotstudie för att testa idén, valde vi att skapa en minimum viable product (MVP). Genom att fokusera på att bygga den mest essentiella funktionaliteten först, kunde vi dels vara säkra på att få feedback på appens grundstenar i pilotstudien, men även effektivisera vårt utvecklingsarbete.

Vi valde att skriva appen i Flutter som är ett cross-plattform ramverk. Motiveringen bakom teknikvalet var att appen således kunde nå en publik på iOS och Android med samma kodbas, utan att nödvändigtvis kompromissa på känsla och prestanda, som är blir mycket lik en native-upplevelse.

“Att bygga iterativt och leverera något som kan validera din idé tidigt är viktigt för oss. Det är en del av det vi gör här på Prototyp. Vi vill bygga rätt sak för ändamålet. Att löpande anpassa det vi bygger baserat på feedback är en naturlig del av vår process.” - Viktor Lemon, Tech Lead och utvecklare, Prototyp

Vi samarbetade med GreatScott som tog fram produktdesign och UI. Appen innehåller element av gamification med belöningar, badges och engagerande animeringar, för att uppmuntra och motivera slutförandet av stegen i programmet. För animeringarna valde vi tillsammans med GreatScott att använda verktyget Rive.

Vyer i appen - PlayWellMinds - Prototyp Ett urval av skärmar i appen.

Med eftertänksamma teknikval och fokus på utveckling av appens huvudfunktionalitet, hade vi en MVP redo för användare att testa på tre månader. Appen finns tillgänglig på både Appstore och Google Play Store för nedladdning.

Resultatet

PlayWellMinds är nu i en pilotstudie tillsammans skolklasser och lag för att testning och feedback! Du kan läsa mer på PlayWellMinds hemsida.