Boostar kvinnors karriärer med digitalt mentorskap
Women for Leaders verkar för att stärka kvinnligt ledarskap i det svenska näringslivet. Med ett ekosystem byggt runt podcasts, ledarskapsprogram, nätverksträffar och chefsrekrytering ville man addera ytterligare en värdeskapande pusselbit. Resultatet blev den digitala mentorskapsplattformen Signe.
RedwoodJS• ReactJS• Prisma• BankID• Node • GraphQL
Linda Almqvist
Tech Lead, Prototyp
Christina Sonebo
Developer, Prototyp
Balthazar Berling Kelpe
Developer, Prototyp
Timmy Bergkvist
Developer, Prototyp
Jeanna Rutherhill gick 2014 från Google till jobbet som vd för den digitala innovationsbyrån Ziggy Creative Colony. Hon träffade ledarskaps- och rekryteringskonsulten och samtalsterapeuten Eva Ekedahl, som vid samma tid hade dragit igång Karriärpodden, där hon träffar inspirerande kvinnor på ledande positioner i näringslivet.
Jeanna och Eva förenades i insikten att det fanns ett kunskapsglapp på rekryteringsmarknaden, vilket särskilt drabbade kvinnor.
”Jag sökte ofta vd-roller men upplevde att det fortfarande fanns en utbredd okunskap i hur man värderar kompetens och personlig utveckling. Glastaket var fortfarande närvarande, och vi kände att vi ville göra något åt det”, säger Jeanna Rutherhill.
Tillsammans grundade de företaget Women for Leaders 2016 och utvecklade ledarskapsprogram för kvinnliga ledare. Tanken var att bygga ett ekosystem som kunde presentera starka kandidater till chefsrekryterarna.
”Vi tog rygg på det nätverk som skapades genom Karriärpodden, och bestämde oss för att bygga ett eget rekryteringsbolag. Vi startade EQ Executive Search som ett systerbolag där vi jobbar med både män och kvinnor. Vi menar att EQ-delen har varit underutnyttjad på många håll i de här processerna.”
Vinsten från EQ har kunnat stärka arbetet med Women for Leaders, och 2023 landade man i nästa steg för att främja kvinnligt karriärbyggande. Tjänsten fick namnet Signe.
”Vi såg att mentorskapet var oerhört viktigt för att lyckas − men att många hade svårt att hitta rätt. Därför kändes det naturligt att bygga en matchningsplattform för just detta”, säger Jeanna Rutherhill.
Här kom Prototyp in i bilden. Linda Almqvist axlade rollen som tech lead för projektet.
”Det var tydligt att WfL ville flytta sin verksamhet mer mot det digitala för att kunna skala upp, öka tillgängligheten och bli mer internationella. Första steget var att skapa en effektiv och smidig matchningsprocess, men också att bygga in en bra läranderesa för både mentorn och adepten. Dessutom behövdes en kunskapsbank kring hur man kan vara en så bra mentor som möjligt.”
Detta blev briefen som Linda Almqvist och hennes kollegor snart började jobba efter. Utmaningen var att utforma systemet för att bidra med så träffsäkra matchningar som möjligt för att verkligen erbjuda relevant affärsnytta.
Teamet började med att poängsätta olika intressen, bakgrunder och önskemål – vill man som adept träffa någon med erfarenhet inom offentlig sektor, privata företag eller gigantiska, börsnoterade bolag? Ligger behovet inom ledarskap, tech eller marknad?
“Vår första resa mot en MVP var ganska tydlig. Vi skulle bygga en digital plattform där du kan bli matchad med de mest relevanta mentorerna och skicka en förfrågan. Om båda tycker att det är en match, blir nästa steg att boka in tid för en första mentor-session.”
Säkerhetsaspekten var samtidigt viktig. Ingen skulle kunna boka möten genom att utge sig för att vara någon annan. Därför valdes BankID som autentiseringsmetod.
“Vi valde ett ramverk som heter RedwoodJS, som är byggt för att enkelt kunna bygga och skala upp en webbapp. Ramverket är uppbyggt av ReactJS som frontend, Node som backend med ett GraphQL-API och Prisma för att hantera databasen. Det var en bra stack som gjorde det enkelt att komma igång,” säger Linda Almqvist.
För Jeanna Rutherhill handlade appen inte bara om en mentorskapstjänst, utan ett utmärkt tillfälle att äntligen koppla ihop det växande nätverket digitalt.
”Vi ser Signe som en plattform för ledarskap och personlig utveckling – så småningom kanske även jobbmatchning och investeringar inom nätverket. Det ska vara som ett litet Linkedin, men med ett löfte om extra trygghet.”
Adepten loggar först in gratis för att testa tjänsten, men behöver sätta igång sitt medlemskap för att få tillgång till sin första matchning. Mentorerna jobbar pro bono, och får genom programmets resurser även tillgång till egen ledarskapsutveckling.
”Alla hjälper varandra och delar erfarenheter, och mentorerna älskar att få vara med och bidra till ett jämställt näringsliv. De vill verkligen vara en del av det här sammanhanget.”
För Linda Almqvist och hennes team är det många frågor som behöver besvaras i projektets initiala fas. Även om det ofta handlar om att nyttja färdiga lösningar, behöver dessa jämföras, utvärderas och implementeras. Efter att ha valt en tredjepartsleverantör för Bank-ID och testat olika kalenderimplementeringssystem för att kunna boka möten, var det dags att börja bygga själva infrastrukturen.
“Vi var fyra utvecklare som jobbade i tre månader med Signe. Eftersom WfL har så nära kommunikation med sina användare kunde vi få väldigt snabb feedback − även från slutanvändare − på det vi levererade. Det gjorde att vi kunde prioritera rätt och ta nya beslut snabbt för att komma i mål.”
Användartester och intervjuer genomfördes successivt under hela perioden. Jeanna Rutherhill hade ändå sedan Google-tiden vant sig vid att fråga och analysera, snarare än gissa. ”Vi var väldigt måna om att det ska vara användarvänligt med bra UX-design. Vi ville skapa en tjänst som var enkel, snabb, skalbar och säker,” säger hon.
Redan under Ziggy-tiden hade Jeanna Rutherhill arbetat med Prototyp i olika projekt. Hon hade fått en bra bild av bolaget.
”Att träffa Prototyp var en annorlunda upplevelse från andra techpartners jag jobbat med genom åren. Det fanns fler kvinnliga utvecklare och alla verkade genuint peppade över vårt projekt. De förstod oss direkt, och vi kände att det fanns en härlig teamkänsla, med bra kultur och sunda värderingar.”
Även Linda Almqvist skriver under på den positiva anda som präglat Signe-arbetet redan från start.
”Vi kunde vara involverade i alla beslut som fattades. Att halva vårt team bestod av kvinnor tror jag också underlättade, eftersom det blev lättare att identifiera oss med slutanvändaren. Det resulterade också i en väldigt uppmuntrande jargong i appen.”
Signe lanserades under våren 2023, i lågkonjunktur med några ängelinvesterare. På kort tid hade man noterat ett tusental användare, i princip utan marknadsföring. Samtidigt genomförde WfL en studie tillsammans med det inkluderande undersökningsbolaget Perspetivo, som visade att 75 procent av kvinnor i karriären söker en mentor.
”Resultatet gjorde oss ännu mer övertygade om att Signe behövs, särskilt eftersom det inte finns några liknande tjänster som bara riktar sig mot kvinnor. Det har varit väldigt roligt att ytterligare kunna stärka det community vi byggt upp genom Signe. Nu känner vi att vi har en utmärkt bas som vi kan utveckla vidare med andra funktioner för att stärka vårt nätverk,” avslutar Jeanna Rutherhill.
CHRISTIAN VON ESSEN
Hur vi skapade ett proof of concept för att optimera och spara energi i industrisektorn.
Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. Du väljer själv om du godkänner kakor. Läs mer om hur vi hanterar kakor