Under Prototypveckan ville ett team se om de kunde skapa ett CTF-spel för att på ett lekfullt sätt utbilda sina kollegor i cybersäkerhet. Med små medel och skräckfilmsestetik lyckades de.
Capture the Flag (CTF) är ett vedertaget sätt att utbilda och utmana utvecklare inom cybersäkerhet. Utgångspunkten är att man gömmer ”flaggor”, eller särskilda textsträngar, i program eller på webbsidor.
Under Prototypveckan valde Katja och Timmy att utforska hur de kunde skapa ett eget webbaserat CTF-spel för sina kollegor. Till en början tittade de på befintliga mallar, men teamet ville ha större kontroll över sina olika pussel. De började undersöka hur man kunde bygga en historia kring utmaningen, och valde att bygga en egen värld inspirerad av skräckfilmestetik och internetkultur.
En stor del av researcharbetet genomfördes redan innan Prototypveckan, så det gick snabbt för Katja och Timmy att sätta igång med att skriva kod. Verktygslådan bestod därför mest av hjälpmedel för att skapa en effektiv process. De skapade att göra-listor med olika grad av prioritering i Notion, och satte upp en anslagstavla i Linear som kopplades till Github för att hålla koll på alla olika grenar i spelet. Ett gemensamt flödesschema gjorde att de kunde jobba simultant på ett pussel var i taget.
Utmaningen var att få till en stark berättelse. En skribent anlitades, men på grund av sjukdom kunde hon inte delta under veckan. Utvecklarna fick därmed lita till sin egen fantasi, och hämtade inspiration från böcker, filmer, spel och memes. Det blev en frihet att kunna skapa fritt utifrån sin egen kreativitet och lekfullhet för att skapa nya ledtrådar och pussel.
Tidsbegränsningen gjorde att Dead but Dreaming blev enkelt och minimalistiskt, vilket teamet i dag ser som en styrka. Det fanns också en påtaglig lättnad i att inte behöva förhålla sig till etablerade regler gällande estetik eller kommersiell paketerbarhet.
Att blanda text, bilder, animationer och musik i samma projekt var både utmanande och utvecklande, och kan utgöra en utmärkt grund för vidare arbete med mer komplexa kundprojekt i framtiden.
Berättelsen slutar med en inköpslista för de komponenter som krävs för att bygga en hårdvaruprodukt. Där kommer ytterligare en CTF att gömmas, vilket är tänkt att utgöra grunden för nästa kapitel i spelets utveckling. Sagan fortsätter.
Testa spelet redan idag: https://deadbutdreaming.web.app/
Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. Du väljer själv om du godkänner kakor. Läs mer om hur vi hanterar kakor