Minimum Viable Products (MVP:s) som bygger värde snabbt

Traction, skala, skapa värde. Digitala produkter kräver en stark product/market-fit för att attrahera nya användare, bygga en användarbas och konvertera användare till kunder med en hållbar affärsmodell. Den gamla skolans utvecklingsmodeller som bygger på vattenfall och gates förutsätter att man redan vet allt om en produkts värdeerbjudande innan den lanseras. Detta motsvarar sällan verkligheten för innovativa produkter. Därför har startups och stora bolag insett att utvecklingsmetodik som bygger på Minimum Viable Product genererar den feedback och de insikter som behövs för att kunna utveckla bättre digitala produkter iterativt och snabbt.


Att förstå Minimum Viable Product-utveckling

  1. Vad är en Minimum Viable Product?
  2. Varför utveckla en MVP?
  3. Bygger på affärsutveckling
  4. En MVP feedback loop
  5. Hur en MVP reducerar risk
  6. MVP:s för startups
  7. MVP:s för stora bolag
  8. Utmaningen med att hitta 'minimum'
  9. Debunking “showing your hands”
  10. Ett startupcase - Minnemera
En MVP är utvecklad med minimalt antal funktioner som krävs för att möta behovet hos användarna.

Vad är en Minimum Viable Product?

En Minimum Viable Product (MVP) är en utvecklingsmetodik som innebär att affärsidéer och produkter utvecklas med det minsta antalet funktioner som behövs för att möta användarnas behov. Efterföljande funktioner utvecklas först när de första användarna bidragit med feedback. Konceptet nådde en bredare publik tack vare Eric Ries, författare och startupkonsult. MVPns tre grundpelare är:

  • Den tillför tillräckligt mycket värde för att initialt attrahera användare och kunder.
  • Den har potential att behålla tidiga användare.
  • Den har en feedback loop som visar vägen för framtida vidareutveckling.
Varför MVP

Varför utveckla en MVP?

Nobelprisvinnaren Daniel Kahneman forskade kring och hittade en svaghet i mänskligt beslutsfattande som han döpte till “the planning fallacy”: Du sätter upp en initial plan utifrån ett “best-case scenario”. Sen förväntar du dig ett resultat som helt följer den ursprungliga planen, trots att du borde veta bättre eftersom resultatet i princip aldrig gör det.

Grundad i affärsutveckling

När man bygger en ny produkt eller tjänst, eller tar den till nya områden, kan affärsutvecklingen som görs innan utvecklingen börjar ge vissa insikter kring att det finns ett faktiskt användarbehov att möta. Men affärsutvecklingen belyser sällan exakt hur produkten eller tjänsten ska byggas för att tillföra användarnytta och vara sticky nog för att få användarna att komma tillbaka.

Utveckling av MVPs är agilt och byggt på återkommande feedback-loopar, som exempelvis utvecklingen av flygfarkoster.

En MVP feedback-loop

Den tidiga lanseringen av en MVP handlar i grund och botten om att samla in feedback från användarna. Istället för att arbeta i en klassisk vattensfallsprocess där slutprodukten är förbestämd redan innan lanseringen, är Minimum Viable Product-utvecklingen agil och iterativ, vilket medför att insikter och användardata från tidigare iterationer kan tillämpas i nästa iteration. Dessa insikter kan påverka vad som byggs härnäst, eller leda till att existerande funktioner designas om, vilket ger en bättre och snabbare product/market-fit.

MVP:s reducerar risk

Det finns åtminstone två stora risker i att utveckla nya produkter: Den första är risken att förlora investerad tid och pengar i en produkt som inte tillför värde, används eller köps. Den andra är time to market, att etablera ett varumärke och dra nytta av first mover advantages.

Minimum Viable Products reducerar risken genom att minimera den utveckling som behövs innan en produkt introduceras till potentiella användare och kunder. Du investerar därför mindre innan du börjar förstå hur marknaden tar emot din produkt. Denna metodik resulterar i fler beslut och förändringar längs vägen men dessa förändringar är mindre och utgör en mindre del av helheten, vilket gör varje enskild milstolpe och teammedlem mindre kritisk. Dessutom ökar chanserna för att produkten utvecklas i rätt riktning.

Minimum Viable Products för startups

Startups och techbolag har gjort Minimum Viable Product-metodiken mer populär. Eftersom de ofta har begränsat med både tid och kapital, bygger de produkter som har traction och kan skala.

Vissa startups bygger innovativa produkter som löser kundernas problem, och skapar nya marknader eller kategorier, utan att definiera regler eller best practices. Detta gör återkopplingen från användarna kritisk för att förstå hur innovationen kan möta deras behov på bästa sätt.

Andra startups är mer inkrementella till sin natur, och erbjuder digitaliserade förbättringar på kunders problem. Vi har jobbat med startups i många olika stadier, från tidigt skede till late-stage, i att konceptualisera och utveckla MVPs för sektorer såsom hälsa, transport, robotik och retail.

MVP:s för stora bolag

MVP-metodiken fungerar utmärkt för stora bolag som vill kunna agera snabbt på innovativa idéer utan att fastna i IT-flaskhalsar. Det finns ofta en önskan om att kunna bygga nya produkter in-house, för att kunna känna ägarskap och stolthet, men också för att kunna hålla nya produkter hemliga. Men när det interna teamets utvecklingsbacklog är fylld till brädden och prio ligger på migrering och “business as usual” är det svårt för innovationsprojekt att få resurser, vilket bromsar deras speed to market.

Att bygga en MVP med en extern partner ger tillgång till marknadskunskap som är kritisk för beslut kring projektets fortsättning och framtida investeringar. Det ger också tid över till att bygga och skala interna team som kan ta över ansvaret för MVP:n när den är redo att övergå från innovation till etablerar produkt.

Utmaningen med att hitta "minimum"

I hjärtat av MVP-modellen ligger konceptet “minimum”. Här måste man ställa sig grundläggande frågor som - När sätter vi stopp? Vad ingår i den första iterationen? Vad är tillräckligt? - är inte lätt. En första iteration kan ibland ibland bli för enkel för att generera riktiga insikter i om den nya produkten kommer skapa värde. Prototyps erfarna produktutvecklare kommer göra det lättare att besvara dessa frågor genom att gå igenom den analys du gjort innan utvecklingen börjar.

En konkurrensfördel att visa korten

Folk som är kritiska till MVP-modellen påpekar ofta att lanseringen av en enklare variant av en produkt under utveckling kommer avslöja för (potentiella) konkurrenter att du har hittat en affärsidé som du planerar att kapitalisera på. En sak är dock viktig att komma ihåg; försprånget på marknaden beror inte nödvändigtvis på hur snabbt man får klart en första MVP, utan snarare på hur snabbt man rör sig genom de olika iterationerna. Hur effektivt du lyckas implementera feedback in i nästa iteration för att förbättra produkten. En viktig del i att vinna är därför att förstå dina konkurrenters utvecklingsprocesser och resurser och ha investerat tillräckligt för att kunna utmanövrera dem.

Ett startupcase - Minnemera

Den svenska startupen MindMore ville utveckla ett nytt verktyg för att göra diagnostisering av och stöd för stress- och minnesreleaterade sjukdomar mer tillgängligt. Under en enda sommar hjälpte vi dem att utveckla ‘Minnermera’ med hjälp av effektiv iteration och ett agilt projektflöde. MVP:n vi tog fram säkerställde att den första versionen av produkten mötte både patienterna och läkarnas behov, och spelade en viktig roll i att resa kapital för att skala produkten.

👉 Se hur vi gjorde för att skapa en MVP för en startup.

Funderar du över vilka alternativ du har för att utveckla den första versionen av er nya digitala produkt? Vi visar gärna några av de digitala produkter vi har utvecklat med hjälp av vår MVP-metodik.